Gjenbruk med ny frisk i Fredrikstad

Ett og et halvt år etter at NLM Gjenbruk åpnet sin mest moderne og innovative butikk, beliggende i den største handlegata i Østfold, vil butikken bli enda sterkere på bærekraft, samfunnsengasjement og gjenvinning i tillegg til å bli en sosial møteplass.


Bildet: NLM Gjenbruks butikk i Fredrikstad vil satse enda sterkere på gjenbruk av klær.  Masha Mim fra Iran  jobber som frivillig blant annet for å lære seg norsk så raskt og effektivt som mulig. Her stortrives jeg, sier hun. Foto: Odd Borgestrand

Solbukta ble utfordret til å være med på oppstart av en ny gjenbruksbutikk i Fredrikstad. Erfaringene fra Sarpsborg var gode, og da ledelsen ved Solbukta gikk i bresjen for å skaffe frivillige medarbeidere til den nye butikken kunne visjonen realiseres. Uten innsatsen fra Solbukta-miljøet hadde det neppe blitt noen gjenbruksbutikk i Fredrikstad. Derfor føler også daglig leder Morten Gjerløw Larsen på et ansvar for å markedsføre og støtte opp om butikken. Reidun Gullhaug, som de fleste forbinder med Solbukta og Radio Øst, er blant de som har lagt ned en formidabel dugnadsinnsats i gjenbruksbutikken, blant annet som daglig leder inntil Tormod Lund fra Spydeberg nå har overtatt dette ansvaret.

Det er et faktum at den flotte butikken med et samlet areal på 1200 kvadratmeter i Hans Nilsen Hauges vei 1 i Fredrikstad så langt ikke har fått den oppmerksomheten i Nedre Glomma-regionen som ledelsen i NLM Gjenbruk mener den fortjener.

Her er det et frivillig team som gjør en fantastisk jobb og utvalget av varer er både omfattende og godt synlig inne i butikken.

-Vår største utfordring er mangel på frivillige medarbeidere. Med dagens bemanning på drøyt 20 personer har vi ikke kapasitet til å holde åpent hver dag. Siden starten har vi klart å holde åpent torsdager og fredager fra kl. 12.00 til 17.00 og lørdager fra kl. 11.00-15.00. Målet vårt er å holde butikken åpen flere dager, og helst med en langdag på torsdag, sier den nye daglige lederen Tormod Lund.

Bildet: Daglig leder i NLM Gjenbruk i Fredrikstad, Tormod Lund, vil han være med å videreutvikle en butikk som skal være et unikt, kreativt og sosialt møtested, og et lokalt kraftsenter i Medre Glomma-regionen. Foto: Odd Borgestrand

Han håper spreke pensjonister og andre personer som ikke er aktiv i arbeidslivet kan tenke seg å bli med på laget. Her er det plass for alle som vil komme seg inn i et hyggelig og sosialt miljø. Vi tror det er godt for helsa til folk og det er fint for oss. Dessuten kan vi alle bidra i en viktig dugnad for miljøet og for mennesker som fortjener utdanning, rent vann og et godt helsetilbud i utviklingsland. Pengene som NLM Gjenbruk samler inn utgjør livsviktige forskjeller for barn, unge og voksne i den tredje verden, sier Tormod med et smil.

Den spreke 70-åringen, med lang fartstid som assisterende fylkesmann i Østfold (nå Viken) og tidligere rådmann i Spydeberg kommune, bestemte seg raskt for å engasjere seg i NLM Gjenbruk og butikken i Fredrikstad da han tidligere i år gikk av med pensjon. Han deler NLM Gjenbruk sin visjon 110 prosent. Derfor vil han være med å videreutvikle en butikk som skal være et unikt, kreativt og sosialt møtested, og et lokalt kraftsenter der frivillige og kunder sammen kan bidra til å realisere flotte prosjekter innen skole, helse og vann i de landene Norsk Luthersk Misjonssamband arbeider.
-Vi har lykkes med å skape et sosialt møtested, men med for få frivillige og for lav omsetning, slår Tormod Lund fast.

Butikken i Fredrikstad har unektelig vært et pilotprosjekt, og tiden var nå inne for en evaluering, forklarer Tormod Lund. -Dette skulle være en innovasjonsbutikk med det siste innen butikk-teknologi og utprøving av en rekke konsepter. Butikken har en moderne kafeteria og sosial møteplass midt i lokalet. Her er det også en scene med flott lys og lydutstyr som kan leies til en rimelig penge for lag og foreninger eller private arrangementer. Her ble det lagt opp til kilovis salg av klær, etter et svensk konsept. Her var det også selvbetjente kasser, der en rekke produkter var merket med strekkoder og dermed registrert direkte inn i kassa.

Salg av pent brukt tøy blir den nye hovedsatsingen i Fredrikstad-butikken. Nå er klærne pakket ut fra sine kasser og utstilt nærmest på samme måte som i en moderne klesbutikk, og priset på en bærekraftig måte. Dermed forventer Lund at omsetningen vil øke betydelig.
-Vi får inn mye pent brukt tøy, og det viser seg at gjenbruk av klær nærmest er blitt en motetrend.
Klær utgjør drøyt 50 prosent av omsetningen i Fredrikstad-butikken, og vi tror enda flere blir bevisst på denne trenden.  Her er det klær for alle generasjoner, selv om klær for kvinner utgjør det største utvalget. Vi har virkelig mye flott å tilby, så nå er det bare å få dette budskapet ut og fram i vårt nedslagsfelt, sier en optimistisk Tormod Lund, som håper å få flere menn med på laget.

Han benytter anledningen til å skryte av sine medarbeidere. -Her er det et godt sosialt fellesskap og mye kompetanse samlet på ett brett. Medarbeiderne er jo vår største ressurs, og de er flinke både med varer og ta vare på kundene som kommer inn i butikken, mener han.
Selv om det sterkeste fokuset er på klær bugner butikken også av en mengde andre, flotte gjenbruksvarer. -Her er det absolutt mulig å gå på skattejakt enten man eksempelvis trenger noe nytt til kjøkken, stue, soverom eller leker til barna.  Vår butikk er på ingen måte et «loppemarked». Med Østfold-hallene som nærmeste nabo bør kundegrunnlaget også være stort nok. For oss handler det om utvidede åpningstider og enda bedre synlighet for folk som kjører forbi, slår Tormod Lund fast.